Mi az az agilis kiégés? 

A kiégés egy komoly nemcsak(!) munkahelyi probléma, amely a legtöbb olyan munkahelyen előfordul, ahol nagy nyomás alatt dolgoznak a munkavállalók. Eliott Aronson eképpen írja le a kiégést: “a kiégés egy hosszantartó érzelmi stresszhelyzet, ami aztán pszichés, fizikai és mentális kimerüléshez vezet. Ez a személyes identitás elvesztésének érzésével járhat és ennek eredményeként csökken a teljesítmény a munkahelyen.

A kiégés egyik fajtája az agilis kiégés. Ezt arra a helyzetre szokták használni, amikor az agilis csapattagok úgy érzik, hogy az agilis projektekkel járó munka túlterheli őket, kimerülnek és leépülnek. Ez negatív hatással lehet a munkateljesítményükre és a mentális egészségükre is. 

Az agilis csapatok hajlamosabbnak érezhetik magukat a kiégésre, mivel ahelyett, hogy egyetlen végeredményért dolgoznának, folyamatosan magas színvonalú eredményeket kell produkálniuk. A csapattagok túl nagy hangsúlyt fektethetnek arra, hogy minél több eredményt érjenek el, befejezzenek egy iterációt vagy sprintet, és rögtön a következőre ugorjanak. Ahogy Robert Galen agilis coach megjegyzi, a csapattagok „túlságosan a Lean-pazarlás csökkentésére összpontosíthatnak”, ezért minden leállást vagy lassítást potenciális pazarlásnak tekinthetnek. 

Az agilis módszertan másik jól ismert hátránya, hogy időgazdálkodási szempontból megterhelő lehet, mivel a csapattagoknak naponta részt kell venniük a megbeszéléseken, és rendszeresen együtt kell működniük az érdekelt felekkel. Ráadásul az ismétlődő ciklusokban történő munkafolyamat sokszor monotonnak tűnhet. 

Mik az agilis kiégés jelei? 

Íme az agilis kiégés néhány jele, amire érdemes odafigyelni: 

  • Kimerültség: Az alkalmazottak láthatóan fáradtnak tűnnek, vagy észrevehetően kevesebb energiájuk van, mint általában.  
  • Figyelem elvesztése: Az agilis kiégésben szenvedő emberek nehezen tudnak koncentrálni a megbeszéléseken, gyakran kiesnek a figyelemből, és nem tudják megjegyezni az új információkat. 
  • Pesszimizmus: Az agilis kiégés a pozitív gondolkodásmódot gyorsan negatívvá változtathatja. Az alkalmazottakból hiányozhat a lelkesedés vagy a motiváció, hogy kipróbáljanak valami újat, mivel azt feltételezik, hogy az rosszul fog elsülni.  
  • Frusztráció: Az agilis kiégést átélő csapattagok könnyen frusztrálttá válhatnak. Nehezen tudnak együttműködni és összeütközések alakulhatnak ki. 
  • Egyenetlen munkateljesítmény: A munkatársak nem tudják tartani a projekt mérföldköveit és a határidőket. Előfordulhatnak hibák az általuk készített munkában. 

Hogyan kezelheted? 

Íme néhány lépés, amelyet egy Scrum Master vagy Product Owner megtehet, hogy kezelje az agilis kiégést a csapatában: 

  • Több kommunikáció: Rendszeres 1:1 megbeszélések szervezése, amely segít érzelmileg is ellenőrizni a csapattagokat. Ezen a megbeszéléseken meg lehet hallgatni az aggodalmaikat és a visszajelzéseiket is.  
  • Sprintek hatékony megtervezése: Ha az agilis csapat nehezen tudja időben elvégezni a sprintet, akkor érdemes lehet megfontolni a sprint meghosszabbítását vagy kisebb sprintekre való felosztását. Illetve természetesen a túlvállalás ellen, a nemet mondás kultúrájának a támogatása, coach-olása.  
  • Munkaterhelés fokozott megfigyelése: A sprint tervezés alatt fontos meggyőződni arról, hogy a csapattagok rendelkeznek-e megfelelő kapacitással azok elvégzésére. Szemmel kell tartani az egyéni munkaterhelést. 
  • Példamutatás: Ha a csapattagok azt látják, hogy a Scrum Master/Product Owner minden este sokáig dolgozik, úgy érezhetik, hogy nekik is ezt kell tenniük, ami előbb vagy utóbb túlterheléshez, majd kiégéshez vezethet. Éppen ezért kiemelt fontosságú, hogy a SM/PO is kiégést megelőző munkakultúrát mutasson a csapatnak.  

Reméljük tetszett a cikk (a forrásul felhasznált angol nyelvű cikk itt olvasható el) és ha kíváncsi vagy még hasonló agilitással és lean-nel kapcsolatos témákra, akkor irány a MARCH blogja, ahol folyamatosan osztunk meg értékes tartalmakat.  

Tetszett? Akkor ezeket is nézd meg: